- Independență
- Cunoașterea de sine (a nevoilor și caracteristicilor personale)
- Self-management
- Comunicare
- Relaționare socială
*Toate obiectivele vor fi adaptate corespunzător nivelului de dezvoltare al fiecărui grup format
Independență
Tinerii înscriși în program învață să reușească a face singuri, în mod independent, ceea ce până acum au realizat cu ajutor din partea unui adult. Reducerea graduală a prompturilor, realizarea activităților cu prompturi discrete, non intruzive, predarea componentelor care lipsesc pentru a avea o abilitate independentă, dar și asumarea de noi responsabilități, roluri și de acceptare a situațiilor noi, sunt parte din strategiile de predare și dezvoltare a autonomiei.
Obiective:
- Urmărește rutine familiare cu ajutor din ce în ce mai mic
- Folosește abilități potrivite de comunicare în medii sociale variate
- Planifică și pregătește feluri simple de mâncare pentru sine sau pentru ceilalți
- Identifică și urmărește reguli de siguranță în mediile sociale din exterior
- Are grijă de bunurile personale
- Planifică și strânge itemii necesari pentru diferite activități
- Își organizează programul zilnic și programul săptămânal
- Gestionează banii în activități zilnice sau săptămânale
Cunoașterea de sine
Tinerii înscriși în program învață să devină mai atenți la ei și mai conștienți de mediul din jur. A fi atent la bunurile personale, la elementele de igienă și la cum arăți, a înțelege propriile tale nevoi, puncte forte sau slăbiciunile personale înseamnă să începi a te cunoaște pe tine.
Obiective:
- Dezvoltă abilități de a răspunde la indicatori sociali, în mod natural
- Identifică factori declanșatori pentru reacții emoționale extreme
- Identifică stări interne (foame, furie, agitație) și le comunică în exterior persoanelor familiare
- Folosește adecvat regulile ”spațiului personal” atunci când interacționează cu cei din jur
- Identifică persoanele care-i pot oferi ajutor în mediile sociale (la școală, pe stradă, în comunitate)
Self-management (control emoțional și autoreglare comportamentală)
După ce începi să cunoști lucruri despre tine, dar și despre ceilalți, poți începe să ai mai mult control asupra comportamentului propriu și asupra factorilor din mediu care îți produc neplăcere sau dificultăți. A vorbi despre tine înseamnă să poți face alegeri, să ceri ajutor când ai nevoie, să iei decizii cu privire la activitățile pe care să le ai în timpul liber. Self management înseamnă să poți comunica într-o formă potrivită și constructivă despre tine și despre nevoile tale, astfel încât cei din jur să te poată înțelege.
Obiective:
- Găsește soluții potrivite pentru a depăși o problemă (ex. ”Vreau să beau suc, dar nu mai este. Însă, aș putea să beau …”)
- Cere ajutorul în situații sociale
- Folosește tehnici de relaxare, de respirație sau alte strategii de gestionare a emoțiilor
- Evitarea situațiilor neplăcute sau a factorilor care declanșează emoții negative intense
- Reducerea mișcărilor sau gesturilor nepotrivite manifestate în spații publice
Comunicare
Cel mai important scop al programului este de a obține forme funcționale de comunicare. Fiecare abilitate de comunicare este exersată în mediul terapeutic, între colegi, apoi în medii naturale, în toate cadrele sociale în care ne desfășurăm activitățile. Ne interesează ca fiecare tânăr inclus în programul nostru să învețe să comunice simplu și eficient, să fie relaxat când comunică și să poată obține, prin comunicare, accesul la ceea ce-și dorește – de la nevoi de bază, până la nevoia de a avea un prieten sau un partener de discuții.
Obiective:
- Utilizarea abilităților de bază ale comunicării (forme de salut, nume, a face cunoștință, a oferi informații despre tine sau despre preferințele personale)
- Folosirea corespunzătoare a abilităților de ”vorbitor” și ”ascultător”, incluzând contact vizual, expresii faciale și limbaj non verbal (gesturi, posturi corporale)
- Abilități de conversație (începerea conversației, menținerea, încheierea conversației)
- Utilizarea strategiilor de reparare a conversației
- Receptivitate la semnalele oferite de către partenerul de conversație (ex. atenție, plictiseală)
- Utilizarea abilităților de conversație în scenarii naturale, în diverse medii sociale (pe stradă, la magazin, la telefon, la restaurant)
- Comunicarea unei arii largi de funcții ale limbajului (cereri, refuzuri, răspuns la întrebări, punerea întrebărilor, realizarea de comentarii, împărtășirea de informații)
Relaționare socială
A putea să te înțelegi bine cu cei din jur și a putea să faci parte dintr-un grup sunt lucruri extrem de importante în viața noastră. Tinerii vor avea mai mult succes în relațiile cu colegii de apartament, colegii de muncă, clienții sau cu orice partener social atunci când abilitățile sociale sunt dezvoltate adecvat.
Obiective:
- Identificarea caracteristicilor unui ”prieten”, ”cunoscut”, ”străin”
- Folosirea adecvată a abilităților pentru a te apropia de cineva, a-ți exprima interesul față de cineva, a te face cunoscut
- Construirea relațiilor de prietenie
- Utilizarea indicatorilor sociali care exprimă emoții, interes, plictiseală
Utilizarea comunicării în interacțiunea socială din mediul online