program-life-autism

Despre program

LIFE Autism este un program complet de terapie, creat pentru adolescenții și tinerii diagnosticați cu autism.

Planul central al programului este acela de forma o comunitate, în care fiecare să se poată simți confortabil, învățând într-un ritm propriu și în mod funcțional, aplicat, toate abilitățile de care are nevoie o persoană în viața de zi cu zi.

LIFE Autism încorporează predarea abilităților sociale, relaționarea în grup, comunicarea, independența, reglarea comportamentală. Curricula programului cuprinde abilități specifice, precum abilități academice funcționale (ex: matematică – utilizarea banilor, citit și scris – utilizarea unui laptop sau scrierea unui mesaj text), dar și obiective generale, extinse asupra abilităților deja prezente (reducerea dependenței de prompturi și ajutor, auto-reglare și auto monitorizare a comportamentelor și activităților).

LIFE Autism promovează independența prin crearea unor rutine funcționale, a responsabilității față de propriul program zilnic, prin programe de autonomie personală – deprinderi de pregătire a mesei, a înțelegerii regulilor din spațiile publice, de utilizare a tehnologiei și de adaptare la contexte sociale variate (stradă, restaurant, mall, magazine).

Cum se desfășoară programul?

Modelul LIFE Autism înseamnă lucru în echipă, stabilirea și consolidarea relațiilor personale, comunitate și învățare funcțională.

Fiecare grup este format din 4-5 tineri.

Programul este zilnic, de luni până vineri, cu o durată de 4 ore/zi.

Activitățile terapeutice sunt conduse de către un terapeut și asistate de către un terapeut de sprijin. Curricula și programele sunt realizate și supervizate de către un analist comportamental, cu acreditare BCBA.

Cui se adresează programul?

LIFE Autism pentru adolescenți cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani

LIFE Autism pentru adulți cu vârsta cuprinsă între 19 și 25 de ani

Deoarece obiectivele se lucrează în grupuri mici, cu mult accent pe relații sociale și se bazează pe multe componente din comunitate, curricula este recomandată tinerilor care pot lucra în formatul unui grup minim 15 minute, pot înțelege și pot răspunde instrucțiunilor verbale de bază, pot comunica nevoile imediate – ce le place sau nu le place, ce-și doresc (verbal sau printr-un sistem alternativ de comunicare), pot participa în cadrul conversațiilor familiare cu alte persoane și ale căror dificultăți comportamentale pot fi sau sunt deja gestionate printr-un plan de intervenție pozitiv.

Obiectivele terapeutice LIFE Autism

  • Prevenția comportamentelor dificile
  • Crearea unor rutine sociale și personale funcționale
  • Comunicare funcțională
  • Creșterea toleranței și adaptabilității

Întregul program terapeutic va fi ghidat de dictonul ”Happy, Relaxed, Engaged”.

Formula pe care dorim să o obținem pentru fiecare tânăr aflat în programul nostru este aceea de a crea confort, echilibru și cooperare într-un mod relaxat. Prioritatea noastră este de a respecta preferințele și nevoile individuale ale fiecăruia.

Ariile curriculare ale programului

  • Independență
  • Cunoașterea de sine (a nevoilor și caracteristicilor personale)
  • Self-management
  • Comunicare
  • Relaționare socială

*Toate obiectivele vor fi adaptate corespunzător nivelului de dezvoltare al fiecărui grup format

Independență

Tinerii înscriși în program învață să reușească a face singuri, în mod independent, ceea ce până acum au realizat cu ajutor din partea unui adult. Reducerea graduală a prompturilor, realizarea activităților cu prompturi discrete, non intruzive, predarea componentelor care lipsesc pentru a avea o abilitate independentă, dar și asumarea de noi responsabilități, roluri și de acceptare a situațiilor noi, sunt parte din strategiile de predare și dezvoltare a autonomiei.

Obiective:

  • Urmărește rutine familiare cu ajutor din ce în ce mai mic
  • Folosește abilități potrivite de comunicare în medii sociale variate
  • Planifică și pregătește feluri simple de mâncare pentru sine sau pentru ceilalți
  • Identifică și urmărește reguli de siguranță în mediile sociale din exterior
  • Are grijă de bunurile personale
  • Planifică și strânge itemii necesari pentru diferite activități
  • Își organizează programul zilnic și programul săptămânal
  • Gestionează banii în activități zilnice sau săptămânale

 

Cunoașterea de sine

Tinerii înscriși în program învață să devină mai atenți la ei și mai conștienți de mediul din jur. A fi atent la bunurile personale, la elementele de igienă și la cum arăți, a înțelege propriile tale nevoi, puncte forte sau slăbiciunile personale înseamnă să începi a te cunoaște pe tine.

Obiective:

  • Dezvoltă abilități de a răspunde la indicatori sociali, în mod natural
  • Identifică factori declanșatori pentru reacții emoționale extreme
  • Identifică stări interne (foame, furie, agitație) și le comunică în exterior persoanelor familiare
  • Folosește adecvat regulile ”spațiului personal” atunci când interacționează cu cei din jur
  • Identifică persoanele care-i pot oferi ajutor în mediile sociale (la școală, pe stradă, în comunitate)

 

Self-management (control emoțional și autoreglare comportamentală)

După ce începi să cunoști lucruri despre tine, dar și despre ceilalți, poți începe să ai mai mult control asupra comportamentului propriu și asupra factorilor din mediu care îți produc neplăcere sau dificultăți. A vorbi despre tine înseamnă să poți face alegeri, să ceri ajutor când ai nevoie, să iei decizii cu privire la activitățile pe care să le ai în timpul liber. Self management înseamnă să poți comunica într-o formă potrivită și constructivă despre tine și despre nevoile tale, astfel încât cei din jur să te poată înțelege.

Obiective:

  • Găsește soluții potrivite pentru a depăși o problemă (ex. ”Vreau să beau suc, dar nu mai este. Însă, aș putea să beau …”)
  • Cere ajutorul în situații sociale
  • Folosește tehnici de relaxare, de respirație sau alte strategii de gestionare a emoțiilor
  • Evitarea situațiilor neplăcute sau a factorilor care declanșează emoții negative intense
  • Reducerea mișcărilor sau gesturilor nepotrivite manifestate în spații publice

 

Comunicare

Cel mai important scop al programului este de a obține forme funcționale de comunicare. Fiecare abilitate de comunicare este exersată în mediul terapeutic, între colegi, apoi în medii naturale, în toate cadrele sociale în care ne desfășurăm activitățile. Ne interesează ca fiecare tânăr inclus în programul nostru să învețe să comunice simplu și eficient, să fie relaxat când comunică și să poată obține, prin comunicare, accesul la ceea ce-și dorește – de la nevoi de bază, până la nevoia de a avea un prieten sau un partener de discuții.

Obiective:

  • Utilizarea abilităților de bază ale comunicării (forme de salut, nume, a face cunoștință, a oferi informații despre tine sau despre preferințele personale)
  • Folosirea corespunzătoare a abilităților de ”vorbitor” și ”ascultător”, incluzând contact vizual, expresii faciale și limbaj non verbal (gesturi, posturi corporale)
  • Abilități de conversație (începerea conversației, menținerea, încheierea conversației)
  • Utilizarea strategiilor de reparare a conversației
  • Receptivitate la semnalele oferite de către partenerul de conversație (ex. atenție, plictiseală)
  • Utilizarea abilităților de conversație în scenarii naturale, în diverse medii sociale (pe stradă, la magazin, la telefon, la restaurant)
  • Comunicarea unei arii largi de funcții ale limbajului (cereri, refuzuri, răspuns la întrebări, punerea întrebărilor, realizarea de comentarii, împărtășirea de informații)

 

Relaționare socială

A putea să te înțelegi bine cu cei din jur și a putea să faci parte dintr-un grup sunt lucruri extrem de importante în viața noastră. Tinerii vor avea mai mult succes în relațiile cu colegii de apartament, colegii de muncă, clienții sau cu orice partener social atunci când abilitățile sociale sunt dezvoltate adecvat.

Obiective:

  • Identificarea caracteristicilor unui ”prieten”, ”cunoscut”, ”străin”
  • Folosirea adecvată a abilităților pentru a te apropia de cineva, a-ți exprima interesul față de cineva, a te face cunoscut
  • Construirea relațiilor de prietenie
  • Utilizarea indicatorilor sociali care exprimă emoții, interes, plictiseală

Utilizarea comunicării în interacțiunea socială din mediul online

Vreau să aflu mai multe despre program